November 22, 2008

terima kasih,ibu..[part 2]

"Eh,bila ibu sampai?Lisa tak sedar lansung,bu!" anak kecil itu memeluk erat wanita berbaju kurung hijau lusuh tatkala melihat kelibat wanita itu.

"Dah lama dah ibu sampai," senyum Hasnah,lembut.

Kusyuk benar anak kecil itu meneliti lukisan pemandangan di dinding kamar kecil itu,sehinggakan kelibat ibu kesayangannya sampai pun,dia tidak perasan.

"Ibu,pemandangan dekat gambar tu,cantik kan,bu?,"Lisa bersuara,perlahan sekali.

Hasnah menggangguk smbil tersenyum.Redup benar melihat kegembiraan terserlah dari air muka anak kesayangannya itu.Hasnah memegang lembut tangan Lisa,berdoa agar duit untuk pembedahan anak nya itu dapat dikumpulkan dengan segera.

"Ibu,Lisa teringin sangat nak pergi tempat kat dalam gambar tu lah,bu..nnt ibu bawa Lisa ke sana bila Lisa dah boleh balik rumah,ye bu!'" rengek anak kecil itu.

Hasnah senyum kelat.Tidak tahu apa yang perlu dijawab dengan permintaan Lisa.Hasnah tahu,dalam keadaan kewangannya yang tidak stabil itu,tidak mungkin dia boleh mempercepatkan pembedahan Lisa,sekaligus membawa Lisa pulang kerumah dengan segera.

"Lisa,Lisa rehat dulu ye sayang..ibu mahu pergi kerja,"kelihatan air mata wanita separuh abad itu bergenang di kelopak matanya.

Lisa menggangguk perlahan.Walaupun berat hati Lisa untuk membenarkan ibunya pergi,tetapi anak kecil itu faham tanggungjawab ibunya.Lisa peluk ibu kuat-kuat.Tidak semena-mena air mata yang ditahan-tahan oleh Hasnah,gugur jua ke pipinya.Disapunya air mata itu dengan perlahan,dia tahu,dia perlu kuatkan hati untuk menghadapi ujian Allah.Dia tahu,Allah lah sebaik-baik perancang.

*****************************************************************************************

"Lisa!Lisa!"

Suara kecil itu benar-benar mengganggu tidur lena Lisa.Lisa menggosok-gosok matanya sambil melihat keadaan kamarnya yang agak suram pagi itu.Lisa lihat lagi,keadaan kosong.Tiada siapa-siapa di dalam bilik itu.Sedang Lisa melihat keadaan sekitar kamarnya,pandangan Lisa terhenti sekali lagi pada potret pemandangan yang tergantung di dinding bilik putih itu.Kali ini Lisa renung gambar itu dalam-dalam.Terasa sungguh damai sekali hatinya ketika itu.Lisa lihat sekali lagi gambar itu,kali ini berdoa agar dia akan ke sana suatu hari nanti.Dia tidak tahu mengapa,acap kali dia merenung gambar itu,dia merasakan suatu perasaan yang indah menyelinap dalam segenap penjuru hatinya.Dia berasa tenang sekali.Ketenangan yang dia tidak pernah kecapi selama ini.

"Lisa!Lisa!"

Lamunan Lisa terhenti.Suara itu benar-benar membingungkan Lisa.Anak kecil itu melihat sekali lagi keadaan sekeliling kamarnya,lebih tekun kali ini.Tiada apa yang Lisa dapat perhatikan selain potret di dinding putih itu dan jendela kamarnya yang terbuka luas.Anak kecil itu menggosok-gosok matanya buat ke dua kalinya.Dia kelihatan bingung.Dari mana suara yang memanggil Lisa itu?

"Lisa!Di sini Lisa!"

Kali ini suara itu lebih kuat dari yang sebelumnya.Lisa melihat sekali lagi ke jendela bilik itu.Alangkah terkejutnya anak kecil itu..


bersambung..

2 comments:

Dhiya said...

fening kepala aku..tak sesuai lh kaler tu ita..(monitor aku kut brmasalah)..tukar kaler laen..mcm part 1 tuh..ehehe..;p

zunitaseriously said...

halaa,malas nak tukar ler.xpe2,ko g bukak kat comp laen.hehe:D