March 13, 2009

Cursing : Dimanakah silapnya?

Saya penah laa terbaca rakan saya ade menulis something like, 'org sibuk dgn ppsmi,nak aja math and sc in english,english still xpandai,tapi kalau bab cursing,yg xpandai english pon lebih terer dr yg pandai english',lebih kurang cm2 laa apa yg rakan saya perkatakan itu,saya pon kurang pasti the exact words yg dia gunakan,tapi maksud yg ingin disampaikan adalah lebih kurang yg saya nyatakan di atas.Saya agak tertarik dgn apa yg dia cuba sampaikan,saya sendiri tidak pernah terfikir mengenai perkara tersebut tatkala kita lihat senario hari ini di mana masyarakat sibuk memperdebatkan hal mengenai PPSMI.

Sedar atau tidak,perkara tersebut adalah realiti masyarakat terutamanya Malaysia yg sebenar.Kita tanya je budak2 8-9 thn,kalau bab nak ckp F word,bukan maen laju dia boleh smpaikan,tetapi kalau nak suruh blaja math dan sc in english,mcm kura2 merangkak pon ade.Itu baru tgk situasi budak sekolah rendah,xtgk lagi kalau budak2 yg konon lg besar dan matang.Dikatakan perkataan2 F word ini,atau apa2 perkataan yg similar dgnnya,lebih 'cool' kalau disebut even sebagai penyedap ayat.Saya agak boleh faham la,kalau F word itu 'keluar' kalau someone tu tgh marah,tp kadangkala,yg saya agak hairan,even dalam percakapan harian pun,nak jugak dikeluarkan perkataan2 itu.mcm dah dijadikan kata adjektif pula.'He is f***ing hot!','Gile s**l kau ni',adalah contoh2 yg acap kali saya dengar dlm ucapan seharian.itu xmasuk lagi kalau tgh marah,kadangkala saya terkejut juga,berbagai2 'kata adjective' keluar,kadang2 membuat saya impressive dgn kelancaran dan kefasihan english si pelaku.Dimanakah silapnya?Adakah ini dikatakan revolusi semasa yg semakin melupakan adab2 dan tatatertib kita?Siapakah yang harus dipersalahkan?Pak Lah lagi ke?MOE lagi ke?artis2 barat lagi ke?media2 barat lagi ke?atau diri kita sendiri?

'Cool' atau tidak,ia sepatutnya bukan menjadi persoalan utama.refleks diri kita sendiri,apa faedah yg kita dapat menyebut perkataan2 sebegitu?kalau xda mendatangkan apa2 faedah,saya kira lebih baik kalau ianya tidak disebut terus.Bukankah itu akan memberi persepsi atau tanggapan yg kurang enak jika ianya dijadikan amalan seharian,atau pun membiasakan diri dgn bahasa2 seumpama itu?walau apa pun alasan yg diberikan,ini cuma pendapat saya,setuju atau tidak,terpulang kepada diri sendiri untuk menilai;)

p/s:PPSMI wajar diteruskan!:D

3 comments:

Awang said...

"Meskipun lemah bahasa Inggeris dan bebal penguasaan sains dan maths dalam bahasa inggeris, hampir semua orang melayu tahu mencarut dalam bahasa inggeris. macam celaka."

Terasa sungguh saya

zunitaseriously said...

hah,tu dia,mantap skali:D

Awang Muda said...

laju je reply komen