December 05, 2010

Minyak naik..LAGI?

Mungkin aku tak berapa layak untuk merungut pasal harga minyak naik sebab aku bukannya ada kereta atau motor pon. Lagi pun, aku sekarang bukan nya kat Malaysia, lagi lah macam nampak sangat aku tak layak untuk merungut kan? Tapi, aku juga rakyat Malaysia. Aku pun ada hak untuk merungut, sebab walau pun tak ada kesan secara lansung kat aku, tapi secara tak lansung, ada. Ramai orang pergi kerja guna kereta. Tiap-tiap hari kena isi minyak. Harga minyak naik, jadi banyak perlu dibelanjakan untuk kereta. Pendapatan bersih makin berkurangan. Harga gula pula naik. Simpanan? Letak tepi. Kalau ada lebih, simpan lah, kalau tak ada, tak adalah. Kalau ada emergency kena pakai duit? Ah Long kan ada. Heh. Lepas tu, banyak orang kena pukul dengan Ah Long sebab tak mampu bayar hutang. Harga barang makin naik, bunga pinjaman kat Ah Long, confirm makin naik. Jenayah makin berleluasa, sebab kena merompak untuk cari duit. Jadi, siapa yang tersepit? RAKYAT. Then, apa impact dekat aku?

Bila negara tak stabil, ekonomi pon merudum lah. Tentang pembaziran duit negara, itu belakang cerita lah. Bila ekonomi merudum, gaji untuk staff pon turut sama merudum. Yelah, negara tak stabil, siapa nak melabur? Pulak tu, harga barang makin naik, gaji makin merudum. Apa cerita?

Mungkin orang-orang kaya tak de lah terasa sangat harga gula dan minyak ni naik kot. Sebab diorang kaya, apa kisah takat 20sen tu kan. Sebab tu aku rasa senang-senang je nak naikkan harga itu ini. Haish. Kalau dulu, kerajaan banyak bagi subsidi tapi sekarang, kerajaan nk kurangkan subsidi. Fine, nak kurangkan subsidi, tapi mana pergi nya duit2 tu? Ntahlah, aku dah makin hilang respek dekat ahli2 politik ni. Pada aku, cara kebanyakkan ahli politik memerintah tak matang. Banyak pembaziran. Banyak penyelesaian masalah yang tak matang. Banyak masalah tak boleh selesaikan dengan bijak. Kebanyakkannya nak kan kuasa. Nak kan hidup senang, tapi tak menjalankan tugas sepenuhnya. Atau mungkin mereka ni tak berapa berkarisma untuk menjadi pemimpin, tapi pandai bercakap. Oh well, I dunno.

p/s: More reasons to hate politics.

December 03, 2010

..and then, I graduate :)


It wasn't easy to graduate from Melbourne University. Perhaps, it's the same for other university, but I'm talking about Melbourne University specifically because it is where I graduated from. There were a lot of things I have been through for four years. And honestly, IT WASN'T EASY. Successes, failures, pressures, stresses, happiness, sadness, sorrows, every single thing I have gone through. And now, here I am, self-declared as alumni of Melbourne University, with the Degree of Bachelor of Electrical Engineering (Honors).

I used to fail my subject not once, but twice. And it wasn't easy to face it. It mainly because it affected my entire study plan. The subject that I failed was 431-327 Communication Systems, which was my core subject. I didn't blame the lecturer, coz for me, the lecturer was good, but he was so strict in marking papers. No such 'pity marks' when he marks the papers. I failed the subject for the first time during my second semester, third year. Then, I seated for supplementary paper for that subject, on the following month. And again, I failed. From that, I learned there is no short cut in understanding concepts in this subject, that is - there's no short cut to succeed. So, I repeated the subject again in my second semester, final year, and I learnt from my mistakes. There you go - I got H1 - First Class Honor for the subject.


Since I failed the core subject, there were few subjects that I couldn't do in the following semester, because Communication Systems was the pre-requisite. I was very disappointed at that time. So, I chose subjects that I could do. I had no choice.. But now, after finished everything, I can see it was a good thing that I failed twice coz then, I had to choose easier subjects than what I supposed to do. In turns, I got straight H1 for all of the subjects :)

I remember what Steve Job used to say, 'It's impossible to connect the dots when u moving forward, but it is possible to connect the dots when you move backwards'. That is, after all these, you just realized everything happened for a reason. Though the time you have to face the failure seems so hard, just believe me, He knows what's the best for you. Trust your fate. Never give up. Keep on going. Everything will be fine :)

p/s: Cant wait for 11 Dec! :D:D:D

Salahkah perempuan xtau masak? - Komen


Originally from 'I Love Islam' website:

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja.

Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.

''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.

Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.

Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.

Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.

Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.

Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam. Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'.


Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!


---------------------------------------------------------------------------------


Komen:

Ramai perempuan yang apabila membaca artikel ini akan menyokong statement 'mmg xsalah perempuan xtau masak' atau 'lelaki pon macam bagus je, mesti la jugak kena tahu mcmana nk jadi imam'. Pada saya, artikel ini bukan lah berat sebelah - untuk memenangkan kaum hawa sahaja, tetapi artikel ini ditulis menjelaskan kepentingan kedua2 belah pihak, lelaki dan perempuan. Penulis meletakkan perbandingan antara perempuan yang disuruh belajar memasak dengan lelaki yang tidak mahu belajar menjadi imam memberikan contoh bagaimana sifat lelaki yang ambil acuh tidak acuh saja untuk memainkan peranan penting dalam keluarga iaitu untuk menjadi imam. Tetapi, ini tidak bermakna perempuan layak untuk tidak tahu memasak. Harus diingat, kedua-dua elemen - pandai memasak bagi golongan isteri dan kebolehan menjadi imam yang baik bagi golongan suami adalah penting dalam institusi rumah tangga. Jadi, pada kaum hawa yang masih tidak pandai memasak - belajarlah dari sekarang, dan juga kepada kaum adam yang masih tidak yakin untuk menjadi imam - berlatihlah dari sekarang kerana anda adalah pemimpin keluarga apabila sudah berumahtangga kelak. Jesteru, kepada kaum wanita yang membaca artikel di atas, janganlah skeptikal dengan menjadikan alasan tidak mahu belajar memasak sebab lelaki pon tidak tahu menjadi imam. Dan kepada kaum lelaki juga, jika anda pandai memasak, itu adalah satu BONUS untuk rumahtangga anda! =)


p/s: Kalau pandai masak, tetapi malas memasak pon, tiada gunanya.

December 02, 2010

The curious case of Benjamin Button


Have you ever watched the movie title 'The Curious case of Benjamin Button'? This movie is about a man, who has opposite cycle than normal human being. He was born as an old man, and throughout the years, he became younger and younger, till at the end, he became a baby!

Okay, I'm going to write about the film review, but I want to share something like that in REAL world. Who knows, in 10 or 20 years time, there are going to be a lot of 'Benjamin Buttons'. LOL. But it's not funny, okay? Because that is really happening now. Scientists had found a key for reverse-aging process. It's not ONLY STOP the aging, but it also REVERSE it. Amazing, isn't it? This drug is proven to rejuvenate new cells in human body, to replace the old cells, and hence reverse the aging process. It works for mice, but they need another 10 years to bring the drug outside the mice cages, to be tested on human.

Honestly, I am pretty impressed with this, I never thought that something like that can be possible. Take a look at this video:



Impressive isn't it?

p/s: What do you think?

December 01, 2010

Something to think about



Have you ever thought life is not treating you fairly? And for me, I strongly believe that life isn't fair. That's why we have the Judgement Day. Well, that's another story. I don't want to write about that here.

The rich people continue to be rich, and the poor people continue to be poor. Why? Don't say it's all about fate. It isn't. There are lots of middle class people trying their best to improve their living, working so hard 24/7 365 days. But why they still not as rich as Bill Gates? Or Steve Job? Or at least.. like our Astronaut? Why? Do their hard work still isn't enough?


It's all because of how people treating you. Yes, us. As middle class people. Why the rich people always get sponsored here and there, Mawi & Ekin wedding, Dr. Muzaphar & Dr Harlina wedding, Dato Siti & Dato K wedding? They even can get PROFIT from their wedding! They don't even need to pay a penny! (or in their case, a cent.lol) Aren't these sponsors very selfish? These people didn't need any sponsor for their wedding! Can't these sponsors donate or sponsor the money to other thing that more beneficial? Like, orphans organizations, or whatever that is more beneficial than sponsoring the rich people than just making them richer and richer? What about us? The middle class people? We have to pay every single thing, that just make the middle class people poorer and poorer. It isn't fair at all.



Okay, that's just one example. Other example like buying cars. Middle class people like in Malaysia HAVE to buy the Malaysia's cars that are VERY VERY EXPENSIVE. We have to make a loan from the bank and pay it for at least 7-8 years. On top of that, we have to pay the interest as well. Just imagine, if the price of the car RM60 000, and the interest is 5% per year. *Note: I don't really know how much the actual interest is, this is just a rough calculation* And say, you want to pay for 8 years to the bank, which means, in total, you have a debt of RM 84 000. What about rich people? They can get much much better cars from overseas, Mercedes, BMW, Peugeot, even at the lower price than RM60 000, including shipping back to Malaysia. They can save A LOT and getting better cars. Isn't that unfair?


In case of getting tender and everything, Dato's and Tan Sris always getting good tender. I don't to talk about what happen behind that, umm, not interested to write. But yeah, small companies always get not-so-good tender. I don't know. I am not expert in this field. But yeah, I believe it is always discrimination making life is so unfair.

p/s: Life is always unfair.