April 20, 2011

Something to ponder

Hari ni dapat berita yg agak memeranjatkan jugak. One of my friend's mom passed away. Memang terkejut, sbb dulu selalu la beli nasi lemak pepagi kt makcik tu. And haritu (last time I bought the nasi lemak) dia mcm sehat je lagi. And after that, dia jatuh sakit. xtau la sakit ape, tp badan dia makin kurus.. And today, she passed away. Innalillah. Semoga makcik nasi lemak tu berada dlm golongan org2 beriman.. Amin~

*******
I have a friend, yang sekarang sedang sakit. Dia hanya menunggu masa utk 'pergi'. He knows he will 'go' soon. Very soon. For me, dia mmg sgt tabah. The fact that dia tau dia akan pergi dalam masa terdekat, xmematahkan semangat dia utk terus hidup. Subahanallah. xtau la if i were in his situation. I dont know what will I do.

*******
Dua situasi kt atas membuatkan aku terfikir; sama ada kita tau atau tidak ajal kita, mati itu satu benda yang pasti. Like my friend yg sakit tu, mungkin dia rasa dia manusia yang paling sedih, sbb the fact that dia akan pergi bila2 masa dr skg, tp from the positive side, at least dia tau dia masih ada sedikit masa utk enjoy the life to the fullest. Like makcik nasi lemak tu, dia xtau bila dia akan pergi, bila da sakit tenat, Allah tarik juga nyawa dia..

Kalau diberi 2 pilihan, sama ada nk tau ke tidak bila kita akan mati, aku xtau aku nk pilih apa. Kalau aku pilih utk tahu masa aku akan mati, mungkin aku bole prepare sebanyak2 ibadah, buat baik ngn org, enjoy the life to the fullest sampai masa nyawa aku akan ditarik. Tapi adakah aku sgt kuat utk tau bila aku akan pergi? Adakah aku begitu kuat utk melihat org2 yang aku sayang ditinggalkan sampai masa yg aku tahu? Bila aku xdiberi tau bila aku akan pergi, mungkin banyak masa yang ada, kesempatan yang Allah bagi aku sia2 kan. Masa bersama keluarga, masa beribadah, masa utk menghargai kehidupan sebaik2nya x aku gunakan sepenuhnya, dengan anggapan aku akan hidup sampai 70thn. 80thn. sampai tua. Tapi, who knows, esok jugak Dia tarik nyawa aku?

And We granted not to any human being immortality before you (O Muhammad SAW), then if you die, would they live forever?

(Al-Anbiya 21:34)


After that, surely, you will die.

(Al-Mu’minun 23:15)


Everyone shall taste the death. Then unto Us you shall be returned.

(Al-’Ankabut 29:57)

ps: Janji Allah itu pasti. Yes, everyone shall taste the death.

No comments: