May 08, 2011

Warkah untuk Ibu

8 May 2011,
Saitama, Jepun.


8.07 AM.





Kehadapan mak yang disayangi,

Adik tau, mak xbaca surat ni.. yelah, mak bukan reti bukak tenet nk baca blog kan? Tapi, adik nk abadikan surat ni so that, bila adik terleka, surat ni ada untuk mengingatkan adik betapa besarnya pengorbanan mak selama ni..

Mak,
Adik tau banyak benda yang mak dah lalui selama lebih 50tahun mak hidup. Pahit, manis, susah, senang, suka, duka.. sebut je apa, semua mak dah lalui. Mak seorang wanita yang sangat tabah yang adik penah kenal.. Adik sangat beruntung sbb Allah tetapkan Mak sebagai wanita yang bergelar ibu untuk adik.. Adik sangat2 bersyukur mak..

Mak,
Kadangkala kita dah berusaha yang terbaik, tapi Allah yang tentukan segalanya. Macam tu juga dgn hidup mak, mak xpernah cerita kisah suka duka mak dulu2. Tapi, bila adik dapat tahu, hanya air mata ni je yang jadi saksi betapa sedih, dan kagumnya adik dengan kekuatan mak.. Allah uji mak dengan ujian yang xpernah adik fikir mak pernah tanggung.. mak seorang wanita yang tersangat tabah.. Orang caci, hina mak, orang ambil kesempatan terhadap mak, tp mak redha..

Mak,
sejak mak kecil, mak xpernah hidup senang.. Sejak kecil, mak xpernah rasa kasih sayang seorang mak. Ibu mak meninggal masa mak kecil, ayah mak pula kawin lain lepas tu.. Mak tinggal terkontang kanting, sampai ade orng ambil mak sbg anak angkat.. Hidup mak susah.. Mak terpaksa pergi menoreh hari2, lepas sekolah. Mak dapat tawaran jd nurse, tp mak xdpt pergi sbb mak xde duit nk naik bas.. Walaupun cita2  mak dulu mmg nk jd nurse, mak terpaksa lupakan sbb kesempitan hidup..

Mak,
Adik yakin, Allah lahirkan adik kt dunia sbg 'sesuatu' utk mak.. Adik xkan biarkan mak hidup susah lagi.. adik xkan biarkan org mencaci, menghina mak lagi.. Sbb tu adik belajar sungguh2 sampai luar negara.. adik nk happy kan mak.. sbb tu ms adik grad, adik kumpul duit, belikan tiket flight mak dtg Melbourne utk tgk adik grad.. sbb adik tau, deep inside mak happy sgt tgk anak mak ni, grad from University of Melbourne, Australia. adik tau, mak happy sgt sbb dpt naik kapal terbang.. that was ur first time naik kapal terbang, kan mak? :)

Mak,
Adik selalu igtkan diri adik, bila mak dah tua nnt, adik nk jaga mak elok2. Adik nak jadi seorang yg sgt penyabar jg mak, adik xnak marah mak walau sepatah. Adik akan layan mak elok2. Adik sedar, benda tu mmg patut dilakukan oleh seorang anak, tp kadangkala adik terlupa. Adik takut kalau2 mak tertumpahkan air kat kapet mahal yang adik beli, adik akan marah. Adik takut, kalau2 mak tercalarkan keta mahal yang adik beli, adik akan marah. Adik takut, kalau2 mak tercabut bunga kesayangan adik, adik akan marah.. Adik janji, adik berusaha yang terbaik utk jd anak yg terbaik jaga mak nnt..

Mak,
Mak tau kan, hari ni Hari Ibu? Adik nk ucapkan Selamat Hari Ibu kat mak.. Semoga mak sentiasa dilindungi rahmatNya, dan semoga mak sihat sentiasa :)



Loves,
Adik,
Japan.

2 comments:

zora said...

wah..entri yg tacing..btw samt hari ibu..:P

adwafarahin said...

selamat hari ibu buat ibu kamu!
^^