August 09, 2011

Minat berbisnes? Maybe you should consider these..

Maybe most of u know yg aku mmg sibuk berbisnes skg ni. Well, so far, alhamdulillah, bisnes berjalan lancar though ada juga kekangan2 tertentu. Biasalah, bisnes mana yg xde risiko kan..

Antara sebab utama aku berbisnes ni sbnrnya sbb aku bosan duk umah actly. Dah jenuh tgk anime, xtau nk buat ape. Bila hubby g kenkyu/baito, aku dah mati kutu sensorang kt umah. Tu yang timbul idea nk buat benda lain, yang berfaedah, samping isi masa aku jgk.

Reason ke2, sbb aku nak tolong org. Frankly speaking, setiap produk yg aku jual tu, xde la untung berpuluh2 ringgit pon. kadang2, aku ambil untung takat 3-4 ringgit je. serius. sbb aku nk tolong org2 yg kat msia, utk dptkan barang berkualiti dgn harga yg murah. Yelah, sometimes, produk tu xde la mahal mana, tp seller ni cekik darah, jual sampai ratus2.. padahal benda tu boleh je dpt dgn harga murah..

Reason yg ke3, sbb aku nk tolong husband aku. Yelah, aku xbekerja.. nak beli itu, beli ini nk guna jgk duit.. Kalau sampai nk beli underwear pon nk mtk duit kt husband, malu la aku kan. Selalu sgt nk mtk duit ngn husband, aku jd segan. So kalau ada duit bisnes ni, sikit2 keperluan aku tu, myb aku xperlu mtk duit ngn husband aku.. And ringan la sikit beban dia :)

Bila kita ckp pasal bisnes, sometimes org just pk profit made je. Tapi sbnrnya, bisnes ni more than that.. Selama dalam 2 bulan lebih (baru la jgk rupenye aku buat bisnes ni, ceh) aku buat bisnes ni, byk benda aku dah face. Kadang2 pening jugak. And kadang2 ada rasa nk give up pon ada. Tapi sebab aku nk tekad awal2, aku ada target, what i want to achieve, aku kuatkan semangat jugak utk get through. Pulangan mmg lumayan, kalau sebulan, profit nk dekat2 gaji engineer tu mmg ada. Kalau rezeki lebih, mmg dekat 2x ganda gaji engineer (engineer telekom - gaji yang bakal aku dpt nx year - mmg sikit.haha)


Benda yang selalu sgt jadi masalah utama dlm bisnes aku buat ni is, customer xdpt barang. Aku mmg hangin jgk la ngn posmen/staff/sape2 lah yang handle parcel tu.. Diorang ni, kalau xbuat kerja yg xsenonoh mmg xboleh ke? Like, kena guna registered post, baru boleh ensure parcel tu selamat sampai. Kenapa kena sampai mcmtu? Mcm dah ada satu mentaliti yang parcel-kau-boleh-dicuri-oleh-staff-kalau-kau-xguna-registered-post. Mana boleh mcmtu, though benda tu just airmail, but we paid for the postage, we paid with MONEY. Aku bukan bayar pakai bulu. Registered post tu fungsinya adalah sbg priority parcel. Cepat sampai dan kau boleh track kat mana parcle kau berada. Registered post BUKAN parcel kau konfem xkena curi. I really hope Malaysia Post can do something about this. Aku sampai dah BLACKLIST this one post office yang majority customer aku yang beralamat dekat situ xdapat parcel.

And sama jugak case dgn customer aku LAMBAT dpt parcel. Aku xtau la apesal lambat bebeno posmen/staff buat kerja. Selalu seminggu dah sampai, ada skali sampai 2 minggu lebih. I dunno why, lembab sgt buat kerja. Kalau kt Jepun ni, xpyh tunggu lama2 pun, kalau dia ckp seminggu, mmg seminggu la sampai. Adakah posmen2 di msia MALAS nk hantar parcel? Wallahualam.

Kena marah ngn customer, perkara biasa. Standard la tu, ada yg xpuas hati kalau parcel lambat. But I'm glad, cne pun, diorang faham the situation and they continually support me :) One thing aku percaya, don't ever scold ur customer, though it wasn't ur fault. Try consult diorang, and diorang akan faham.. customer mmg baik2, just kadang2 tu xpuas ati kalau parcel lambat sampai.. Kalau aku jd customer pun, i probably do the same thing. So, mcmana situation pun, treat ur customer nicely. Myb sbb ko treat dia leklok, sok2 dia promote ngn kawan2 dia, kawan2 dia promote kt kawan2 dia lagi, kawan2 dia punye kawan, promote kt kawan2 dia, dan seterusnya.. That what we call, business.

Perlu menjawab benda yang sama dari customer berjuta kali pun benda yg normal. Dont get annoyed with ur customer even once. Everytime dia tanya, jawab leklok.. kadang2 diorang ni xpaham.. kalau dia tanye lagi, explain lagi cara lain pulak.. Kalau tanye lagi, copy paste je yg dah explain td. haha. xde la, kesimpulannya, jawab je diorang tanye tu... jangan sesekali ckp, "Kan aku dah explain byk kali, apsal kau xpaham2 and asik tanya benda yg sama?". Once u do it, then business kau akan hancur. percayalah.

Kadang2 customer mmg demanding. Tapi, always berpegang ngn "customer is always right". Be professional. Jgn marah diorang kalau diorang mtk mcm2, tanye mcm2. Try ur best utk fulfill the demand. InshaAllah, bila diorang hepi ngn service, they will be regular customer. And paling best, ramai customer aku yang puas hati selalu doakan bisnes aku.. itu sbnrnye kepuasan berbisnes. Bukan duit semata2. Kalau duit yang kau cari, kalau duit is ur main goal, bisnes xkan kemana. Believe me.


Maybe tu je kot yg aku dpt share for now. Nak kena prepare utk berbuka. Happy break fasting people! :)

2 comments:

WanitaMustanir said...

semoga berjaya ita..

nanti kena minta ita jadi sifulah.. hee

dahlila comey said...

aku pom telah membeli ko punye produk...as support ur business!!weee!!!