September 02, 2011

Duit oh duit~

Bila dah besar ni, mcm2 benda kena fikir. Xboleh nk lagak mcm budak kecik dah. Kena fikir suami, anak (kalau dah ada), duit, itu ini. Kalau dulu, pikir kena blaja je. Itu pun kalau nk pk belajar kan. Kadang2 tu pon malas nk buat. Sigh.

Rasa makin tua. Banyak benda kena fikir. Lagi2 pasal duit. Mana nk cari duit. Klau nk duit, kena kerja. Dah xboleh buat muka xmalu nk mtk ngn mak ayah. Patutnya skg ni zaman kita dah kena bg duit kt mak ayah.

Ckp pasal duit, bukan senang nk cr duit. Kalau dulu, mtk je, dapat. Pastu joli. xkisah la, duit mak ayah ke, duit PTPTN ke, duit biasiswa ke. Xpayah keluar titik peluh nk bekerja pun. Dah dapat duit. Tp benda mcm tu membuatkan kita kurng appreciation to duit. Xtau nilai sebenar duit tu. Xtau betapa susahnya nk dpt duit. Sbb kita senang nk dpt duit. Tanpa sedar, kadang2 tu, duit tu amanah mak ayah, rakyat, kerajaan utk kita belajar. Tapi, ada aku kesah? Heh. Biasalah, aku pon cmtu gak dulu. Jgn nk tipu lah, kalau kau ckp sesen pun ko xde belanje duit mak ayah/PTPTN/biasiswa tu utk kepentingan peribadi, at least beli tiket wayang ke? mesti ada kan?

Well, skg kena fikir mcmana nk generate duit sendiri. Sbb bila dah besar ni (besar maksud aku 20 thn ke atas), mcm2 kita nk buat/ada. Nak kawin, guna duit. Nak beli kereta, guna duit. Nak beli rumah, guna duit. Nak makan, guna duit. Nak kencing? Pun guna duit. Heh. Duit oh duit~

Tapi mesti ramai yg terasa yg nk dptkan duit tu punyalah susah. Kena kerja sebulan, siap overtime bagai, xcukup tidur, baruuu la dpt gaji hujung bulan. Dapatlaaa dlm 2-3k standard gaji la kot. Myb ada yg lg rendah or lg tinggi la dr tu. Then, bila dah dpt gaji, xsampai seminggu, rasa cm cepat sgt susut duit tu kan? Rasa x cmtu? Ke.. aku je yg rasa cmtu? Kalau aku je rs cmtu, means something wrong la kt aku tu. Haha.

So, apa yg aku nk cakap is, nk dapat duit mmg susah. Nak habiskan duit, sekelip mata je pun boleh. Apsal eh cmtu? Korang rasa xcmtu?


No comments: