November 04, 2011

[Answer] Teka Teki yang mencabar minda

Hello people!

Setelah sekian lama aku xupdate blog ni (sbb kekeringan idea), so harini nak update satu benda yg agak menarik bagi aku. Aku pon dah lupa pasal post Teka Teki aku nih, dah agak lama jgk la aku post. And aku dah janji, kalau ada sape2 yg attempt teka teki tu, baru aku akan bg jawapan. And yeah, after waiting for some time, at last ada jugak la 2 orang manusia yg berani nk try. Hehe. Thanks guys! :D


Anyhoo, aku ulang balik teka teki aku tu eh;

Peter ngn Mary nak balik rumah, tapi hari tengah hujan. Peter dengan Mary xde payung and diorang xnk tunggu hujan reda, sbb dia tgk rancangan best kt TV, so kene balik masa tu jugak. Tp, the thing is, diorang xnk kene hujan.  So, Peter bg cadangan supaya diorang jalan slow2 dlm keadaan tegak (90 degree) dalam hujan tu, so that hanya bahagian kepala sahaja yang kene hujan. Tapi Mary xsetuju, dia bg cadangan supaya diorang lari laju2 dlm hujan tu, so that diorang kene hujan sikit je.


Soalannya:
Siapa yang betul dlm kes di atas? Peter atau Mary? Kenapa?

Attempt jawapan: 
erm rse nye mary kot..sbb klo lri krg ckit la bsah ny..
klo ikot peter 2 mmg la ley pki tp klo ujan 2 trun x 90 dgree cmne??bsah bnyak jgk.. 

Accester said... 
wakakaka...peter la yang betul..sebab kalau kita jalan kaki waktu hujan...kita akan kurang kena hujan...sebab dia?...mengikut kaedah sains, kita kurang kena hujan apabila berjalan kerana hujan sebenarnya bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain....jadi..kalau kita lari...kita akan sama laju dengan laju hujan tersebut..kalau kita jalan, kelajuan kita tidak sama dengan hujan tersebut...dan untuk pengetahuan anda...lagi kebelakang pergerakan hujan..lagi kurang hujannya...sebab itulah kalau jarak hujan antara KL dan JB lain =D...sekian....


Jawapan:
Mary la yang betul.. Kena lari laju2, kalau dapat lari laju dgn kelajuan cahaya, lagi bagus! hoho. Kalau aku explain kt sini yang, berbelit2 plak, ada yg xpaham kan, so.. jom tgk jawapan kt video ni. Best! :D







Paham x? haa.. mestila paham kan. So, pasni kalau xnk basah kuyup kena ujan, sila lah lari 45 degree dgn semaksimum mungkin ya. Kelajuan cahaya amat digalakkan. Haha!


No comments: