December 04, 2011

Pregnancy updates (part II)

Hello everyone!

Semalam pergi scan baby comel ni. Hehe.. Now dah 29 weeks old. Tinggal 11 weeks lagi utk baby comel ni akan melihat dunia yg penuh dgn cabaran ni kan :)

Well, masa pergi scan smalam, doc ckp semua ok, pembesaran on track and baby sihat. Masa dpt tgk jantung baby berdegup, subahanallah... Hanya Allah je yang tau perasaan ni.. Mmg amazing sgt2. Just imagine there's another soul in your body yg jgk tgh berjuang utk hidup. Tanpa izin Dia, that soul won't survive. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah :)

Then masa doc tu scan kepala dia, ukur diameter kepala baby, mmg semua nya ok. Tgk perut dia, bulat je. hihi. The spine and bones sume ok. But apa yang merisaukan, kedudukan baby sonsang skg ni. Kepala still kt atas. Tapi doc ckp no need to worry, give the baby "time" utk berpusing kt bawah. So maybe dlm 3-4weeks lagi, kena g scan lagi nk tgk kedudukan baby. If sonsang jgk, myb I hv to go to hospital :( Doakan semua nya ok ya.. Cuak jgk nk g hospital ni :S And doc pesan utk jangan melenggang perut (urut perut so that kepala baby ke bawah) sbb takut kalau dibuat oleh org2 yg kurang professional, nnt tali pusat tu terbelit or tersentap, takut putus plak. Ngeri plak dgr kan. Ok doc, saya xurut perut tu :/

Then doc ukur bendalir amnion (amniotic fluid) kt dlm perut tu. Doc ckp, kuantiti bendalir tu giri-giri (on the boarder). My reading was 13 (I'm not sure about the unit tho), but it couldn't be less than 10. Kalau kurang dr 10, it's a bit dangerous coz baby xcukup fluid utk berpusing2 kt dlm perut. Isk. Banyak cabaran sbnrnya mengandung ni.. But I wonder, kenapa still ramai yg buang2 anak tu ye? *wonder*

So, apa2 pun, doakan yg terbaik utk aku and baby. Aku nk sgt2 deliver scr normal. Tapi segalanya Dia yg tentukan kan, aku just berdoa yg terbaik utk aku, baby and husband :)


ps: Doakan utk kitorang jgk ya! :)

3 comments:

Myzatul FarahinSatimin said...

tak sabar nk tgk baby kiut ni kuar.. bln bape bersalin ek? tc!

cahayaharumankasturi said...

puan ita. semoga mum dan baby sihat selalu, tak sabar nak tengok baby :)

Intanberlian said...

ita, semoga bby ko sihat. aku jeles tgk ko. huhu. aku lambatlaaaa lagi. heee. teringin nak jumpa ko,tapi entah bile kesempatannya kan..